Umbraco
Bliv synlig i søgeresultaterne
Umbraco
Bliv synlig i søgeresultaterne
SEO kan ikke foretages én gang for alle. Det er en vedvarende proces, som skal tænkes ind i dit generelle webarbejde.
I det følgende kan du læse mere om, hvordan du kan arbejde med SEO i Umbraco CMS
Gode råd til grundlæggende søgemaskineoptimering
Søgemaskinernes algoritmer afgør, hvordan dit website rangeres i søgeresultaterne. Disse algoritmer ændres dog ofte, og SEO er dermed et stort og komplekst felt, der altid er i bevægelse. Der er dog en række grundlæggende SEO-elementer, som kan gøre en stor forskel for din rangering i søgeresultaterne.
Hvad er en meta titel?
Meta titel på en side er feltet, som giver siden en titel, der kan ses oppe i fanen af browseren, samt som overskrift i Google, og dette felt er højt prioriteret ift. søgemaskineoptimering.
Google medregner kun omkring de 70 første tegn, der bruges i titlen, derfor bør dette antal ikke overskrides.
Ideelt set er en god titel mellem 55 og 65 tegn lang og indeholder de vigtigste nøgle ord for siden. Disse ord bør kombineres til en meningsfuld og læsbar sætning.
Det vigtigste og mest relevant nøgleord bør være så tidligt som muligt i titlen.
- mellem 55 og 65 (max 70)
- kombinér vigtige nøgleord til en meningsfuld sætning
- vigtigste nøgleord bør komme så tidligt som muligt
- undgå gentagelser og stavefejl
- brug en præcis og forståelig titel som forklare hvad siden handler om
- brug unikke titler for hver side
Hvad er meta description?
"Description" er den tekst, der ses under titlen i et søgeresultat. Med description giver du brugerne mulighed for at tage et kvalificeret valg, når de skal vælge mellem sites, der kommer frem i deres søgning
Det er vigtigt at have forskellige description-tekster for hver underside på dit website, da hver side indeholder forskellig information. Det er optimalt, at der indsættes description på samtlige sider, men vi anbefaler, at de som minimum indsættes på menupunkter i første niveau..
Meta descriptions længde
Du har ca. 160 tegn at gøre godt med. Hold dig derfor fra for mange fylde- og dobbeltord. Har enheden tidligere haft et andet navn, så skriv evt. tidl. kendt som.
- Brug en præcis og forståelig beskrivelse af indholdet på siden
- Brug nøgleord som beskriver sidens indhold bedst
- Brug gerne specielle tegn
- Brug en unik beskrivelse for hver side
- Brug ikke mere end 160 tegn
I webtekster skal dine hovedbudskaber præsenteres effektivt og hurtigt - ellers mister du nemt brugerens opmærksomhed.
Webtekster adskiller sig fra tekster til andre medier. Du har sjældent brugerens fulde opmærksomhed i længere tid ad gangen, og mange brugere skimmer blot sitets indhold kortvarigt, før de har klikket sig videre. Det stiller krav til dine evner til at fremhæve sitets vigtigste budskaber og fange brugernes opmærksomhed. Gode webtekster resulterer desuden i forbedret SEO, så brugerne får nemmere ved at fremsøge dit site. Weboptimer dit indhold med følgende tjekliste:
- Benyt dig af fængende og sigende overskrifter - overskrifterne skal indeholde de vigtigste nøgleord og afspejle afsnittenes indhold
- Opdel din tekst i mindre afsnit og brug uddybende underoverskrifter
- Sørg for, at dine tekster er letlæselige, præcise og skrevet i et sprog, som afspejler målgruppen
- Brug links i dine brødtekster, som linker til relevante interne sider.
- Brug udvalgte nøgleord i brødtekst
- Overvej rækkefølgen af dit indhold - hvad vil du gerne have, at brugeren ser først? En typisk bruger scanner dit website i et Z-forløb og starter øverst til venstre og ender nederst til højre
- Hav tydelige "calls to action" - sørg for at fremhæve over for brugerne, hvad du gerne vil have dem til. Et call to action kan eksempelvis være en tilmeldingsknap til et arrangement eller et link til en uddannelse
- Benyt dig af indholdsfortegnelser (via ankre) og punktopstillinger i længere tekster
- Brug gerne billeder, filmklip og illustrationer. Husk at uploade filerne i det rigtige format og navngive dem præcist
- Opdater dit indhold - et website skal vedligeholdes og opdateres, så det ikke forgår. Forældede nyhedslister og kontaktoplysninger fremstår uprofessionelt og utroværdigt, og det er derfor vigtigt, at der afsættes ressourcer til opdatering
Interne og eksterne links
Hvis du skal linke til en underside på dit eget website, kaldes dette et internt link. Hvis du skal linke til et site, som du ikke selv har redigeringsadgang til, kaldes dette et eksternt link. Der er forskel på, hvordan interne og eksterne links indsættes i artikler. Det kan du blive klogere på i vejledningerne herunder. Orienter dig også gerne i vores 'gode råd om links', som du finder nederst her på siden.
Gode råd om links
Indsæt gerne links på dit website de steder, hvor det er relevant. Gode links resulterer i nemmere navigation og bedre søgemaskineoptimering. Herunder kan du blive klogere på, hvordan du bedst navngiver dine links - interne såvel som eksterne.
Navngivning
Det er vigtigt at dine links navngives med en sigende og beskrivende titel, så både brugere og søgemaskiner nemmere kan vurdere, hvad der gemmer sig bag linket. Linktekster som "Klik her", "Download", "Instituttet" eller "skema" er som oftest ikke gode linktekster. Det er langt bedre med tekster, som "Institut for Byggeri og Anlæg" eller "Skema for Informatik 6. semester efterår 2021".
Andre typer links
Links, som er indlejrede i artikler, er en ud af mange forskellige måder hvorpå man kan oprette links i Umbraco. Der findes også buttons på moduler, samt cards og billeder.
Nogle buttons indeholder en link titel - hvis denne ikke specifikt angives, vil linktitlen laves ud fra den URL, der linkes til, hvilket ofte vil medfører en uhensigtsmæssig lang link titel
Når du skal bruge billeder
Et billede kan uploades til Umbraco på 2 måder.
- Direkte i mediebiblioteket (Media fanen øverst i Umbraco)
- Når der indsættes et modul som skal bruge et billede.
Best practice er at vide på forhånd, hvilke billeder man skal bruge og uploade dem direkte i medie biblioteket (Media)
Upload dit billede og giv det et passende navn og derefter giv billedet en alt tekst
Gode råd om billeder
Billeder i teksten kan tjene til at visualisere nogle af de budskaber, projekter eller faciliteter, som du gerne vil fortælle om på dit website. Relevante billeder på hjemmesiden kan være et godt supplement til teksten og kan sammen med gode overskrifter og links bidrage til, at brugere og søgemaskiner nemmere kan lokalisere relevant indhold.
Navngivning
Når du indsætter billeder i dine tekster, er det vigtigt at navngive dine billeder med en beskrivende titel både ift. at optimere billedet mød søgemaskiner og webtilgængelighed. I mange tilfælde giver man billeder interne navne eller forkortelser som f.eks. "img-aau02". Problemet med denne type navngivning er, at titlen ikke fortæller særligt meget om, hvad billedet forestiller, og det gør det svært, hvis ikke umuligt, for søgemaskiner at finde dette indhold på hjemmesiden. Kald i stedet dit billede "AAU Hovedindgang - Fredrik Bajers Vej".
Størrelse
Billeders størrelse har betydning for en sides load tid, hvilket kan have betydning for en sides rangering i søgeresultaterne. Dette gælder alle typer af billeder.
Umbraco håndtere heldigvis selv, at komprimere billeder til en passende størrelse, så de ikke fylder for meget og påvirker siden load tid unødvendigt.
Alttekst
Alt tekst et billedes udseende og funktion på en side. At tilføje en god alt tekst til et billede er først og fremmest et vigtigt princip når man taler om webtilgængelighed. Svagtseende personer som bruger skærmlæsere, vil få oplæst billedets alt tekst, så de bedre billedets betydning for siden.
Derudover bruges alt teksten også hvis billedet af en eller anden grund ikke bliver vist. I det tilfælde vil det i stedet være alt teksten der bliver vist.
Sidst bruge alt teksten også af søgemaskiner til at hjælpe med at identificere hvad en side handler om og hvordan den skal indekseres.
Når du skal skrive en god alt tekst til et billede, så prøv i en kort og præcis sætning, at beskrive hvad der er på billedet, uden at gentage ord.
Eks: Grøn græsplæne med flagstang og dansk flag.
Billeder med tekst
Undgå gerne billeder med tekst på sig, da tekst på billeder er ikke søgbar og skærmlæsere ikke kan læse teksten.
Om overskrifter i Umbraco
Når man arbejder med det nye webdesign og indsætter et modul, vil modulerne allerede have faste fontstørrelser. Til overskrifter vil dette typisk være H1 (f.eks. i en Hero) Det er kun ved enkelt moduler (f.eks. accordion), som gør brug af en rich text editor, at man skal være opmærksom på hvilken fontstørrelse, der bruges.
I rich text editoren kan man vælge mellem 4 font størrelser.:
Heading H2
Heading H3
Heading H4
Paragraph (brødtekst)
Generelt er det en rigtigt god idé at opdele brødtekst i relevante og sigende overskrifter og underoverskrifter. Indholdet fremstår dermed mere overskueligt, så brugeren nemmere kan orientere sig på dit site.
Ift. søgeoptimering og webtilgængelighed er det vigtigt, at du anvender overskriftstyperne i naturlig rækkefølge. Spring således ikke fra en H2 til H4, men brug dem i den rækkefølge, de kommer (H2, H3, osv).
For at søgerne kan fremsøge dit indhold er det relevant at kombinere søgeord med jeres lokale brand fx forskningsgruppe, institut, enhed eller AAU fx "Medarbejdere på Institut for XX". Derudover er det godt at medtage målgruppen, så de hurtigt kan afkode, om indholdet er rettet mod dem fx "Barsel for studerende". Dette kan gøre i overskrifter, title og description.
I Umbraco laves URL'en for en side ved at tage sidens "Page title", som er sidens navn i Umbraco. Page title bruges derfor både til at identificere siden i Umbraco, samt til URL'en.
Umbraco sørger selv for at omdanne denne title til en pæn URL, hvor f.eks. æ, ø og å ikke fremgår. Man skal derfor ikke selv ændre i dette.
Best practice er det at navngive en side, med en passende titel, som beskriver, hvad siden handler om.
Eks.: Vejledning til søgemaskineoptimering i Umbraco
Brug gerne to forskellige titler til Page Title og Meta Title.
Nogle gange, når man laver et post på f.eks. LinkedIn eller Facebook med et AAU link, kan billedet vise at mangle eller være forkert (ikke opdateret).
Det skyldes at billedet endnu ikke er cachet, eller at cache ikke er opdateret.
Løsning er at bruge en service, som tvinger en clear cache igennem (opdatere meta information for linket).
Brug den nedenstående service på linksene herunder for at lave en clear cache. (ofte vil det virke med det samme, men det kan kræve at man laver et nyt opslag med linket bagefter).
LinkedIn: https://www.linkedin.com/post-inspector/inspect/
Facebook: https://developers.facebook.com/tools/debug/ (kræver login)