Multifaktorgodkendelse for eksterne
Multifaktorgodkendelse for eksterne
Ved AAU bliver der anvendt multifaktorgodkendelse, som skal sikre at det er dig, der logger ind.
Ved at installere Microsoft Authenticator app'en på din mobil bliver din mobil til en fysisk nøgle, som ikke kan stjæles over internettet. I praksis fungerer det på den måde, at du efter at have indtastet din adgangskode korrekt, får tilsendt en valideringsnotifikation til app'en på din mobil, som du så skal godkende. Det er derfor vigtigt, at du har din mobil med dig.
Når du inviteres som gæst til et Microsoft team/SharePoint skal du have oprettet en Multifaktorgodkendelse, følg denne vejledning så du kan komme på Teams/SharePoint.
Det er et krav at du har opsat en Microsoft konto.
Har du allerede har en Microsoft konto, kan du gå videre til punkterne Opsætte Authenticator som sms eller Opsætte authenticator som app længere nede på siden.
Ellers følg nedenstående punkter for at oprette en Microsoft konto.
- Klik på linket i mailen, hvor du har modtaget invitationen til et Microsoft team/SharePoint site
- Klik på send kode
- Du vil derefter modtage en 8 cifret kode i din indbakke - dette vil du skulle gøre to yderligere gange under denne opsætning
- Kopier koden
- Indsæt den kopierede kode
- Klik login
- Du får herefter en dialogboks op hvor der står Tilladelse anmodet af – Aalborg Universitet – klik accepter
- Du kan derefter vælge om du vil åbne Microsoft Teams i webversionen eller i din Microsoft Teams-klient (SharePoint er kun i webversion)
- Yderligere oplysninger krævet, din virksomhed har brug for at få flere oplysninger til at beskytte din konto - klik næste
Du får nu to muligheder om du vil sætte Authenticator op enten pr. sms eller pr. app.
Vi anbefaler du bruger Microsoft Authenticator-appen som din standardmetode for login, da det er den mest sikre metode.